Παρασκευή 13 Μαΐου 2011

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ (ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ)

Α. Περίληψη κειμένου (100-120 λέξεις)
Ενδεικτικές κεντρικές ιδέες
 Το διαδίκτυο σήμερα παρέχει ισότιμη δυνατότητα πρόσβασης στη γνώση σε αντίθεση με το παρελθόν
 Διατύπωση τριών αντιρρήσεων σχετικά με τον εκδημοκρατισμό της γνώσης: απόρριψη της τεχνολογίας λόγω ενδεχόμενων και άγνωστων κινδύνων, το επιχείρημα για τα «παιδάκια της Αφρικής», το «ψηφιακό χάσμα»
 Ισοτιμία συμμετοχής στην κοινωνία της γνώσης από άτομα κάθε ηλικίας και μετατροπή του κυβερνοχώρου σε κοινότητα εμπειριών
 Καλλιέργεια «πληροφοριακού άγχους» λόγω καταιγισμού πληροφοριών
 Η πληροφορική επανάσταση είναι σε μεταβατικό στάδιο, γεγονός που προκαλεί ακόμα σύγχυση.

Β1. «Η κοινότητα χρειάζεται την κοινή εμπειρία για να είναι κοινότητα».
Ενδεικτικά σημεία ανάπτυξης:
 Ο κυβερνοχώρος ως κοινότητα πρόσβασης σε πληθώρα πληροφοριών και ως χώρος συλλογικής συμμετοχής και ανταλλαγής εμπειριών
 Αναγκαιότητα προσφοράς κάθε γνώσης και αποφυγή εξατομικευμένης χρήσής της.


Β2 α) Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου:
 Με διαίρεση («Η μια είναι, η δεύτερη γκρίνια, η τρίτη γκρίνια»)
 Με παραδείγματα («για παράδειγμα»)

Β2β) Δομή παραγράφου:
Θεματική περίοδος: «Σ’ αυτόν τον υπαρκτό… γκρίνιες».
Λεπτομέρειες/Σχόλια: «Η μια είναι… την Αφρική».
Κατακλείδα: δεν υπάρχει.

Β3α) Χρήση εισαγωγικών
Τίτλος βιβλίου
Παράθεση αυτούσιων λόγων κάποιου
Επιστημονική ορολογία.

Β3β) Μεταφορική λειτουργία της γλώσσας (ενδεικτικά παραδείγματα)
«Ζούμε ένα κύμα εκδημοκρατισμού της γνώσης»
«Σήμερα, έρχονται διαδικτυακά στο σπίτι του»
«Στον κυβερνοχώρο, οικονομικά και τεχνολογικά, όλοι βρίσκονται στο ίδιο σημείο εκκίνησης»
«Δηλαδή, τα δίκτυα επικοινωνιών ισοπεδώνουν παλιές ιεραρχίες της βιομηχανικής κοινωνίας…»
«κι ένας μοναχός του Μεσαίωνα βλέποντας την πλημμύρα των αιρετικών κειμένων…»

Β4α) Συνώνυμα
Ενδεχόμενων, λησμονείς, κατατεμαχισμό, μεταβάλλεται, διασκορπίζει.
Β4β) Αντώνυμα
Ανύπαρκτο, αποδοχή, αβέβαιος, απροσπέλαστο, παράλογο.

Γ. Παραγωγή λόγου (σχεδιαγραμματική διατύπωση)
Επικοινωνιακό πλαίσιο: Εισήγηση-ομιλία στο σχολείο
Προσφώνηση: Αγαπητοί γονείς, κύριοι καθηγητές, συμμαθητές και συμμαθήτριες
Πρόλογος: επαναδιαπραγμάτευση του δεδομένου: χρήση του διαδικτύου στη διάδοση της γνώσης στη σύγχρονη εποχή και δημιουργική αξιοποίησή του στο σχολικό περιβάλλον.
Α΄ Ζητούμενο: ενδεικτικές ιδέες
 Άμεση ενημέρωση από οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη για όλα τα θέματα (κοινωνικά, πολιτικά, οικονομικά, αθλητικά, πολιτιστικά, ψυχολογικά, εκπαιδευτικά κ.ά.)
 Αμφίδρομη πληροφόρηση και δυνατότητα ανταλλαγής απόψεων
 Το διαδίκτυο ως δημοκρατικό μέσο μαζικής επικοινωνίας λόγω της δυνατότητας πρόσβασης σε πληθώρα πληροφοριών και της προσωπικής επιλογής αυτών
 Εξασφάλιση δυνατοτήτων αυτομόρφωσης μέσω της τηλεκπαίδευσης: πρόσβαση σε ψηφιακά βιβλία και εγκυκλοπαίδειες, τεχνολογία πολυμέσων, προσομοιώσεις φαινομένων, εικονικές αναπαραστάσεις γεγονότων κ. ά.
 Εξοικείωση των μαθητών με την τεχνολογία και προετοιμασία αυτών για τις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής.

Β΄ Ζητούμενο: ενδεικτικές ιδέες
 Χρησιμοποίηση ψηφιακών πολυμέσων που διαφοροποιούν τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας και τον καθιστούν πιο ελκυστικό και αποδοτικό
 Καλλιέργεια της πρωτοβουλίας του μαθητή μέσω της προσωπικής αναζήτησης και επεξεργασίας πληροφοριών, διαδραστική λειτουργία
 Ενίσχυση συνεργασίας των μαθητών για την εκπόνηση μιας ομαδικής εργασίας αξιοποιώντας το διαδίκτυο ως εργαλείο συλλογής πληροφοριών
 Πρόσβαση σε τράπεζες δεδομένων και μεγάλες βιβλιοθήκες, ξένες και ελληνικές, σε διεθνή βιβλιογραφία, σε δημοσιεύματα εκπαιδευτικού περιεχομένου
 Επικοινωνία και συνεργασία με άλλα σχολεία και διεθνείς εκπαιδευτικούς φορείς
 Προώθηση διαθεματικότητας.
Επίλογος: αναφορά στην ευρύτερη χρησιμότητα του διαδικτύου και στην αναγκαιότητα αξιοποίησής του από το σχολείο.
Αποφώνηση: Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου